Leiden kleinere klassen echt tot betere leerresultaten? ROC van Twente zocht het uit. In de coronaperiode experimenteerden verschillende opleidingen van de mbo-school met behulp van het Nationaal Programma Onderwijs met kleinere klassen. Met positieve resultaten voor studenten en docenten als gevolg.

Meer persoonlijke aandacht

Met het project Kleine(re) klassen werden klassen van verschillende opleidingen flink verkleind (met 7 à 10 studenten minder dan in een gewone klas). ROC van Twente onderzocht zo het effect van meer persoonlijke aandacht op de studieresultaten van studenten. Ook wilden ze meten of een kleine(re) klas leidt tot meer tevredenheid bij zowel studenten als docenten. 

De mbo-school verkleinde de klassen op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door twee docenten tegelijk voor de klas te zetten (duo-docentschap) of één lesuur twee keer aan te bieden. Onder leiding van de dienst Onderwijs & kwaliteitszorg van ROC van Twente werd ook een leergroep opgezet. Hierin deelden opleidingen hun ervaringen en bespraken ze wat er goed ging en wat beter kon. Om het effect van het experiment te meten, keek de school naar toetsresultaten en hielden ze interviews met studenten en docenten.

En wat bleek?

De meeste ervaringen waren positief:

  • Studenten kregen meer persoonlijke begeleiding en feedback.
  • Er was minder tijd nodig voor orde houden, waardoor er meer ruimte was voor de lesstof.
  • Studenten deden actiever mee en gaven aan zich meer gezien en gehoord te voelen.
  • Docenten konden de voortgang van hun studenten beter volgen.
0:00
0:00
/
0:00

Al zitten er ook enkele nadelen aan een kleinere klas. Zo kan de motivatie van aanwezige studenten afnemen als er in een kleinere klas studenten afwezig zijn en de groep te klein wordt. Ook is er minder keuze in potentiële vrienden voor studenten. Wel zorgde een kleine klas voor meer saamhorigheid en een veiliger gevoel in de groep.

Daarnaast is een kleine klas niet voor elke opleiding nodig. Bij de praktijklessen van de kappersopleiding zijn de kleine klassen heel gewenst, maar bij een sportles van Sport en Beweging zijn juist grotere studententeams nodig. Het is daarom belangrijk om per opleiding te bekijken of een kleine(re) klas tot beter onderwijs leidt.

Een blijvend succes

Vanwege de goede resultaten wil ROC van Twente de kleinere klassen mogelijk blijven maken. Vaak kan dit zonder extra kosten, bijvoorbeeld door het rooster slim aan te passen of door meer stage- of praktijkuren in te plannen. Ook ontwikkelde ROC Twente een interne checklist, waarmee opleidingen die ook willen starten met kleine(re) klassen een effectieve start kunnen maken.