Wat deed de coronacrisis met leerlingen, leraren en ouders en wat heeft het onderwijs ervan geleerd?
In deze nieuwe podcast blikt presentator Wouter Sloekers terug op de pandemie, die hij zelf als scholier meemaakte. Hij verweeft persoonlijke verhalen met wetenschappelijke inzichten van de Wetenschappelijke Expertgroep van het Nationaal Programma Onderwijs. Samen onderzoeken ze hoe de crisis het onderwijs veranderde: van leervertragingen en verminderd mentaal welzijn tot kansenongelijkheid en de opvallende veerkracht van basis- en middelbare scholen en docenten.
📍 Aflevering 1 – Een terugblik
Met vrienden, zijn mentor en zijn moeder kijkt Wouter terug op de coronatijd. Wetenschappers Anna van Duijvenvoorde en Bo Paulle duiden de impact op leren, welzijn en kansengelijkheid van leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs.
📍 Aflevering 2 – Om verder te leren
In de tweede aflevering onderzoekt Wouter welke interventies tijdens en na corona hielpen om schade te beperken. Met Lotte Henrichs, Paulien Meijer en opnieuw Bo Paulle bespreekt hij wat werkte, wat beter moet en hoe het onderwijs zich kan voorbereiden op een volgende crisis. Met Marianne Minnecré-Kracht (OCW) reflecteert hij bovendien op de lessen voor beleid en praktijk.
💬 Blijf bij de Les is een terugblik om vooruit te kunnen. Er is veel bereikt, maar er ligt ook werk: van kansenongelijkheid tot het lerarentekort. Eén ding is duidelijk: blijven leren is essentieel, voor iedereen in het funderend onderwijs.
👉 Luister hier naar beide afleveringen.
Beeld: © NP onderwijs