Een-op-een-begeleiding

Een-op-een-begeleiding (tutoring)

Gemiddeld effect, sterk bewijs, hoge kosten.

Gemiddeld effect (5 maanden leerwinst), sterk bewijs, hoge kosten. Toelichting

Bij een-op-een-begeleiding geeft een leerkracht/docent, onderwijsassistent/instructeur of een andere volwassene een leerling intensieve individuele begeleiding. Dat kan buiten de normale lessen, als aanvulling op het onderwijs, bijvoorbeeld als onderdeel van Uitbreiding onderwijs of tijdens een Zomerschool, of als vervanging van andere lessen.

Waar moet je rekening mee houden?

Denk aan het volgende voor je deze interventie toepast in je leeromgeving:

  1. Een-op-een-begeleiding is een heel effectief middel om leerlingen achterstanden te laten inlopen, maar het is vrij duur. Heb je in plaats daarvan Instructie in kleine groepen overwogen, en het effect daarvan te evalueren?
  2. Instructie zal eerder effect hebben als het een aanvulling is op het normale onderwijs en expliciet is gekoppeld aan wat er in de les wordt behandeld.
  3. Heb je nagedacht over hoe je leerlingen en leerkrachten/docenten gaat begeleiden om ervoor te zorgen dat het effect blijvend is, ook tijdens de normale lessen?
  4. Een-op-een-begeleiding door onderwijsassistenten/instructeurs is waarschijnlijk vooral zinvol als zij ervaren zijn en daarvoor trainingen hebben gevolgd. Welke trainingen en begeleiding ga je aanbieden?
  5. Een-op-een-begeleiding door onderwijsassistenten/instructeurs is grondig geëvalueerd en effectief bevonden. Als je overweegt een interventie in te kopen, zijn deze dan een optie?

Praktijkkaarten

Praktijkvoorbeelden