Vijf jaar geleden begon de coronapandemie die veel veranderde in het schoollandschap. Mede dankzij de gelden van het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs) werkten scholen aan leervertragingen én het mentaal welbevinden van leerlingen. Volgens Mariska Wubben, directeur op de P. Oosterleeschool in Den Haag, zijn ze goed op weg zo aan het einde van het programma. ‘We weten waar we aan moeten blijven werken. Maar er zijn ook zorgen over de bekostiging na NP Onderwijs.’
Leerlingen hebben volgens Wubben een harde klap gekregen door de drie keren dat de scholen tijdens de coronapandemie moesten sluiten. Met name het begrijpend lezen ging flink achteruit. ‘Zeker in een wijk als Moerwijk in Den Haag, waar er veel multiproblematiek is en kinderen vaak te maken hebben met ouders die hen thuis niet konden ondersteunen, hebben we gemerkt dat we hard moesten werken aan begrijpend lezen’, vertelt Wubben. ‘Daarnaast zagen we dat kinderen moeite hadden om de draad weer op te pakken op school.’ Op basisschool P. Oosterleeschool hebben ze de NP Onderwijs-gelden daarom vooral besteed aan meer tijd voor de kinderen.
Meer leerkrachten
Meer tijd voor de leerlingen betekent voor de school meer leerkrachten, kleinere klassen en ondersteuningsgroepen. Het vinden van personeel bleek, en is nog steeds, niet makkelijk. Volgens Wubben blijft het een uitdaging om op een school te werken waar veel kinderen in een complexe leefsituatie zitten. ‘We hebben gelukkig nieuw personeel goed opgeleid met als resultaat dat ze hier nog steeds werken en helemaal ingewerkt zijn op de uitdagingen op deze school.’
Zomerschool
Op de P. Oosterleeschool werden de vanuit de NP Onderwijs-gelden gefinancierde initiatieven goed ontvangen door leerlingen, leraren én ouders. De school startte bijvoorbeeld een zomerschool om extra ondersteuning te bieden op het gebied van taal en rekenen, maar ook om dingen te doen die goed zijn voor het welbevinden van leerlingen, zoals knutselen en buiten spelen.
Werken aan begrijpend lezen en welbevinden
Volgens de zesde voortgangsrapportage van het NP Onderwijs, gaan de leerprestaties en het welbevinden van de leerlingen in het basisonderwijs de goede kant op. Dat ziet Wubben ook in de praktijk. ‘Door de inzet zien we dat de leerprestaties qua rekenen en het welbevinden weer op de rit zijn’, zegt ze. ‘Dus we weten waar we aan moeten blijven werken. Begrijpend lezen en het sociale stuk blijven onze aandacht hebben. Het blijft ingewikkeld om deze initiatieven door te blijven zetten, zeker na afloop van het NP Onderwijs.’
Na het Nationaal Programma Onderwijs
De pilot met ondersteuningsgroepen op de P. Oosterleeschool gaat in ieder geval door. Deze pilot zorgt ervoor dat kinderen met speciale behoeften niet naar een andere school hoeven. Inmiddels kunnen ze dat nu structureel blijven doen vanwege financiering vanuit het samenwerkingsverband. ‘Onderwijs in de wijk houden en inclusief onderwijs aanbieden, is denk ik het allermooiste resultaat geweest van deze periode’, aldus Wubben.
