Voordat het Veurs Lyceum het geld ontving vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs) haalden ze eerst bij leerlingen, leraren en ouders op waar het geld volgens hen aan besteed zou moeten worden. Door gebruik te maken van de expertise die er al was, werkte de school aan het wegwerken van leervertragingen . ‘Hopelijk kunnen we ook na het NP Onderwijs doorgaan met leerlingen leren samenwerken en organiseren’, zegt Jort Snelting, gymdocent en NP Onderwijscoördinator op het Veurs Lyceum in Leidschendam.

Het Veurs Lyceum is naast een technasium (een landelijke formule voor betatechnisch onderwijs speciaal voor havo- en vwo-leerlingen) ook een middelbare school met een sportklas. De school gelooft dat de sportklas meer is dan alleen bewegen: je leert goed communiceren, samenwerken en organiseren. ‘Door sport kun je dus goed werken aan het sociale stuk, en dat was echt nodig na de coronaperiode’, zegt Snelting.

Behoeften ophalen

Het Veurs Lyceum ging redelijk snel van start met het inzetten van de NP Onderwijsgelden. Dat begon met een enquête onder leerlingen, leraren en ouders om te kijken waar de behoeften lagen. ‘Daar kwam uit dat er vooral behoefte was aan extra steunlessen om bij te spijkeren voor verschillende vakken’, zegt Snelting. ‘En vooral welbevinden was belangrijk. Niet alleen op het gebied van sport, maar ook in creatieve lessen.’

Mentaal minder lekker

Snelting ziet als gymdocent snel als het mentaal minder lekker gaat met leerlingen. Hij merkte vooral dat er veel leerlingen waren die na de eerste schoolsluiting last hadden van heimwee bij bijvoorbeeld een schoolkamp. Door inzet vanuit de NP Onderwijsgelden voelden leerlingen zich gelukkig al snel weer meer thuis op school.. Vooral vanwege de extra tijd die werd besteed aan het samenzijn; of dat nou via ondersteuningsuren was of via extra gymlessen. ‘Nu is er een enkeling die daar last van heeft. Maar heimwee komt gelukkig niet meer zo vaak voor bij leerlingen.’

Inzetten op sport en beweging

De school zette veel in op creativiteit en beweging voor het welbevinden. Met de NP Onderwijsgelden realiseerde de school recentelijk een extra sportruimte voor leerlingen en leraren. ‘Iedereen reageerde positief op al deze initiatieven’, zegt Snelting. ‘Van een beetje sporten wordt iedereen natuurlijk een beetje beter.’

Leerprestaties ook de goede kant op

De zesde voortgangsrapportage van het NP Onderwijs laat zien dat het welbevinden de goede kant op gaat, maar dat de leerprestaties in het voortgezet onderwijs minder positief zijn. Snelting merkt dat niet in de praktijk. Qua leerprestaties zit het Veurs Lyceum weer bijna op het niveau van voor corona. ‘Dat komt ook zeker door de extra steunlessen die we hebben georganiseerd’, vertelt Snelting. De school bood verschillende lessenreeksen aan van vijf à zes lessen waarin leerlingen in kleine groepen werkten aan een thema, vaardigheid of bepaald onderdeel van een vak. Die uren vonden zoveel mogelijk tijdens schooltijd plaats en waren onder begeleiding van een vakdocent.

Na het Nationaal Programma Onderwijs

Zorgen over hoe het na het programma moet, leven zeker. Op het Veurs Lyceum denken ze daarom met een werkgroep na over hoe ze de inzet uit de NP Onderwijsperiode kunnen voortzetten. Met de materialen die zijn aangeschaft, kunnen ze in ieder geval een tijdje vooruit. ‘Ik denk dat het vooral belangrijk is dat de initiatieven aansluiten bij onze doelen en wat we al hebben. Op die manier kunnen we het ook duurzaam maken’, zegt Snelting.

0:00
0:00
/
0:00