De leerprestaties en het welbevinden van leerlingen gaan weer de goede kant op in het primair onderwijs. Dat merkt ook Irene van der Weele die intern begeleider is op de Oranje Nassauschool in Den Haag. Inmiddels zijn ze niet meer bezig met de coronaperiode. Toch zijn de geleerde lessen uit die periode nog steeds waardevol, denkt Van der Weele. ‘We hebben vooral geleerd hoe belangrijk het is om aandacht te blijven houden voor een fijne schoolomgeving en het kijken naar extra behoeften van leerlingen.’
Als intern begeleider is Van der Weele verantwoordelijk voor de kwaliteit van de lessen, de kwaliteit van de zorg en het zorgaanbod. Dat gaat dan om zowel zorg in de klas als buiten de klas. Vooral op het sociaal-emotioneel vlak merkte Van der Weele de effecten van de coronaperiode bij kinderen. ‘Veel kinderen waren bijvoorbeeld somber vanwege het veel binnen zitten.’ Gelukkig is daar nu niet zoveel meer van te merken. Onder andere vanwege het inschakelen van kindercoaching.
Samenwerken met de buitenschoolse opvang
Met de NP Onderwijs-gelden keek de Oranje Nassauschool in eerste instantie naar het aannemen van onderwijspersoneel. Extra inzet van leerkrachten verliep alleen niet heel makkelijk. Ook vanwege de extra uitval in de coronaperiode. Volgens Van der Weele leidde dit uiteindelijk tot een goede samenwerking met de buitenschoolse opvang. ‘Omdat zij naast ons zitten, konden ze makkelijk naast hun werk voor de buitenschoolse opvang bij ons op school bijspringen als onderwijsassistenten. En dat ging eigenlijk moeiteloos.’
Extra inzet
De extra uren werden vooral ingezet voor ICT, een taalcoördinator en een gedragsspecialist. Met de NP Onderwijs-gelden schafte de school ook digitale methoden aan voor zelfstandig werken in zowel de kleuterklassen als de bovenbouw. Ook investeerde de school in nieuwe gymmaterialen en uren voor gymlessen. ‘Voor het welbevinden zagen we dat het kinderen zo goed deed om binnen en buiten te spelen’, zegt Van der Weele. ‘Dat hadden ze lang niet kunnen doen. Van die inzet profiteren we nog. Die materialen kunnen we namelijk nog een hele tijd gebruiken.’ Ook de uren voor ICT, de taalcoördinator en gedragsspecialist zijn gebleven.
Effect van de coronaperiode
Het beeld van de Oranje Nassauschool strookt met de resultaten uit de zesde voortgangsrapportage van het NP Onderwijs waaruit blijkt dat de leerprestaties en het welbevinden van leerlingen in het primair onderwijs weer op de rit zijn. ‘Voornamelijk vanwege onze extra inzet op begrijpend lezen en rekenen zagen we al heel snel dat het effect van de coronaperiode weg was’, vertelt Van der Weele. ‘Al na het afnemen van de eerste toets na de start van de taalcoördinator en gedragsspecialist was dat zichtbaar.’
Na het Nationaal Programma Onderwijs
Van der Weele is blij dat de school steun vanuit de ouders kan verwachten. ‘We boffen heel erg met de leerlingen op deze school en met hun ouders. We kunnen veel blijven doen waar we in de coronaperiode mee zijn gestart omdat uren en materiaal bijvoorbeeld gebleven zijn. Ouders in deze wijk hebben ook de middelen om extra hulp in te zetten buiten de lessen om.’ Toch is er voor de school nog een nuttig inzicht: ‘Het is belangrijk om aandacht te blijven houden voor een fijne schoolomgeving en te blijven letten op extra behoeften van leerlingen’, aldus Van der Weele.
