Studenten helpen studenten: het succes van studentcoaches bij Windesheim
Vanuit inzichten uit de coronaperiode, maakte Hogeschool Windesheim studentcoaching vanaf 2021 voor alle studenten beschikbaar. Al in augustus staat er een studentcoach klaar voor iedere startende student. ‘Mede door de ervaringen tijdens corona, weten we nog beter hoe belangrijk het is om je prettig en thuis te voelen op school als startende student.’

Begeleiding tijdens de eerste 100 dagen
De eerste 100 dagen van een studie zijn erg belangrijk voor studiesucces op de lange termijn. Uit onderzoek van de Solution Room, te lezen op Onderwijskennis.nl, blijkt dat een derde van alle instromers in het hoger onderwijs in, of direct na, het eerste jaar stopt met hun studie. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat studenten, onder meer, hulp vinden bij coaching en peer support (ondersteuning door medestudenten) in de ‘eerste 100 dagen’ van hun studie. Hogeschool Windesheim biedt vanaf 2021, naast de gebruikelijke studiebegeleiding en het Student Support Centrum, iedere eerstejaarsstudent ook een ouderejaars als studentcoach aan.
Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.
Julius Croqué – Student Lerarenopleiding en Studentencoach: De studentencoach is heel handig als je hier net binnen komt lopen op Windesheim. Het is iemand waar je, naast je mentoren, SLB'ers en docenten, gewoon heel makkelijk naar toe kan. Het is eigenlijk de eerste stap die je kunt zetten, naast je medeleerlingen.
*Rustige beat begint te spelen*
Logo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verschijnt in beeld.
Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.
Logo hogeschool Windesheim verschijnt in beeld.
Beeldtekst: Met het Nationaal Programma Onderwijs investeren onderwijsinstellingen tijdens en na corona in hun studenten.
*Rustige beat eindigt*
*Nieuwe muziek begint*
Beeldtekst: Hogeschool Windesheim.
Jelte van den Broek – Coördinator studentcoaching: We doen studentcoaching omdat we hebben gemerkt dat studenten die hier komen allerlei vragen ook hebben en dat soms de afstand naar de docenten misschien wat groot is, en dat juist de afstand naar de medestudent wat lager is. Dus eigenlijk is het een vorm van ervaringen die studenten met elkaar kunnen delen en waardoor de dynamiek ontstaat dat ze van elkaar gaan leren.
Julius Croqué – Student Lerarenopleiding en Studentencoach: Je komt hier net binnen, grote school, net nieuw, je bent een beetje verlegen misschien zelfs nog, en een coach die wil je helpen en die kan je ook heel makkelijk helpen. Dus dat maakt het heel gemakkelijk om hier eigenlijk een beetje warm te draaien.
Jelte van den Broek – Coördinator studentcoaching: Het is ook allemaal wel ontstaan vanuit wetenschappelijk onderzoek, waarin is gebleken dat studentcoaching effectief is. En de NPO-gelden hebben het mogelijk gemaakt, om het Windesheim-breed ook uit te rollen. Wat we zien is dat veel studenten zich aanmelden om studentcoach te worden, omdat ze zelf een positieve ervaring hebben gehad en dat zelf ook graag willen voortzetten. De studentcoaches worden eigenlijk getraind op allerlei facetten. Dus enerzijds op: hoe kun je helpen bij studievaardigheden? Tot waar gaat jouw verantwoordelijkheid? Je bent dus niet een psycholoog. Hoe kunnen we werken aan groepsdynamiek? Zo zijn er diverse facetten die aan bod komen met zo'n training.
Julius Croqué – Student Lerarenopleiding en Studentencoach: Het inspireerde me een beetje door hoe mijn eigen coaches mij hebben behandeld. En ik dacht: ik heb met mijn kwaliteiten en ervaring misschien iets te bieden aan de volgende groep eerstejaars en dat heb ik dat jaar dan ook gedaan.
Jelte van den Broek – Coördinator studentcoaching: Op een gegeven ogenblik zijn we gaan opschalen. Ik denk dat er een paar dingen van belang zijn om het te laten slagen. Dat betekent dat er vanuit het college van bestuur bijvoorbeeld ook duidelijk wordt gesteld: dit vinden wij belangrijk. Dat de opleidingen ook zelf ruimte houden om daar enigszins zelf ook een invulling aan te geven. Van iedere opleiding hebben we iemand gevonden die intervisor wilde zijn. En we hebben ook alle marketing en campagnes centraal gedaan, zodat we ook op eenduidige wijze naar buiten hebben kunnen treden, met een eenduidig verhaal.
Julius Croqué – Student Lerarenopleiding en Studentencoach: Ik ben nu hun studentencoach geweest een jaar lang. Ik heb dat voor de eerstejaars van mijn opleiding gedaan. Ik denk dat ik mijn studenten heb geholpen en ik heb er zelf best wel wat van geleerd over hoe je met leerlingen omgaat, en dat neem ik weer mee in mijn beroepspraktijk.
Jelte van den Broek – Coördinator studentcoaching: Waar ik echt trots op ben, is dat studentcoaching breed wordt gedragen en daarmee eigenlijk het studentenwelzijn meer wordt genormaliseerd.
Beeldtekst: Geleerde lessen.
Maak studentcoaching voor iedere student mogelijk.
Geef opleidingen de ruimte om een eigen invulling te geven aan studentcoaching.
Studentcoaches helpen andere studenten graag op weg en maken het gesprek over studentenwelzijn makkelijker.
Logo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verschijnt in beeld.
Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.
Logo Saxion verschijnt in beeld.
*Rustige beat klinkt kort*
Beeldtekst: Bekijk meer voorbeelden op www.nponderwijs.nl.
Logo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verschijnt in beeld.
Logo Nationaal Programma Onderwijs verschijnt in beeld.
Logo hogeschool Windesheim verschijnt in beeld.
Student aan de Lerarenopleiding Julius Croqué, startte als coachee en is nu studentcoach: ‘Ik ben nu een jaar studentcoach geweest voor eerstejaarsstudenten. Ik denk dat ik mijn studenten heb geholpen en ik heb er zelf van geleerd hoe je met leerlingen omgaat, dat neem ik weer mee naar mijn beroepspraktijk.’
Binding en thuis voelen
De studentcoaches worden door Windesheim opgeleid en helpen studenten hun weg te vinden binnen de hogeschool. Studenten kunnen bij de coach terecht met praktische vragen, maar ook voor hulp bij plannen en samenwerken of om successen mee te delen.
Coördinator Instroom en aansluiting Anneke Postma: ‘Je thuis voelen en binding zijn ongelooflijk belangrijk. Als je je verloren voelt, is de kans groot dat je studie niet van de grond komt omdat je met allerlei andere dingen bezig bent. Daarom is het fijn als je terecht kunt bij een andere student. Daarnaast kunnen de vragen van studenten gaan over dingen die wij als docent of studentbegeleider over het hoofd zien of te vanzelfsprekend vinden.’
Zelfversterkend effect
Uit de evaluatie blijkt dat 88% van de eerstejaarsstudenten contact heeft gehad met een studentcoach en ruim de helft van hen had dat na een half jaar nog steeds. Jelte van den Broek, coördinator Studentcoaching: ‘Waar ik echt trots op ben is dat studentcoaching breed wordt gedragen en daarmee het studentenwelzijn meer wordt genormaliseerd.’ Ook heeft het programma een zelfversterkend effect. ‘Veel studenten melden zich aan als studentcoach omdat ze er zelf een positieve ervaring mee hebben gehad en dit graag willen voortzetten.’