Sinds 2021 biedt Hogeschool Windesheim studentcoaching aan voor alle studenten. Iedere startende student krijgt een studentcoach toegewezen om hen te ondersteunen tijdens de eerste studiefase. ‘Mede door de ervaringen tijdens corona, weten we hoe belangrijk het is om je prettig en thuis te voelen op school als startende student.’
Beeld: © Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Begeleiding tijdens de eerste 100 dagen
De eerste 100 dagen van een studie zijn belangrijk voor het studiesucces op de lange termijn. Uit onderzoek van de Solution Room, te lezen op Onderwijskennis.nl, blijkt dat ongeveer één derde van alle studenten in het hoger onderwijs stopt in, of vlak na, het eerste jaar. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat coaching en peer support (ondersteuning door medestudenten) eerstejaarsstudenten helpt om zich thuis te voelen op hun nieuwe studieplek. Daarom biedt Hogeschool Windesheim, naast de reguliere studiebegeleiding en het Student Support Centrum, sinds 2021 iedere student een studentcoach aan.

Wat doet een studentcoach?
Een studentcoach is een ouderejaarsstudent die nieuwe studenten helpt. Ze beantwoorden praktische vragen over de studie, helpen met plannen en samenwerken en zijn er om successen mee te delen. De studentcoaches worden door de hogeschool opgeleid.
Coördinator Instroom en aansluiting Anneke Postma licht toe: ‘Je thuis voelen en binding met de opleiding zijn ongelooflijk belangrijk. Als je je verloren voelt, is de kans groot dat je studie niet van de grond komt omdat je met allerlei andere dingen bezig bent. Daarom is het fijn als je terecht kunt bij een andere student. Daarnaast kunnen de vragen van studenten gaan over dingen die wij als docent of studentbegeleider over het hoofd zien of te vanzelfsprekend vinden.’
Student aan de Lerarenopleiding Julius Croqué, startte als coachee en is nu studentcoach: ‘Ik ben nu een jaar studentcoach geweest voor eerstejaarsstudenten. Ik denk dat ik mijn studenten heb geholpen en ik heb er zelf van geleerd hoe je met leerlingen omgaat, dat neem ik weer mee naar mijn beroepspraktijk.’
Een zelfversterkend effect
Uit de evaluatie blijkt dat 88% van de eerstejaarsstudenten contact heeft gehad met een studentcoach en ruim de helft van hen had dat na een half jaar nog steeds. Jelte van den Broek, coördinator Studentcoaching: ‘Waar ik echt trots op ben is dat studentcoaching breed wordt gedragen en daarmee het studentenwelzijn meer wordt genormaliseerd.’ Ook heeft het programma een zelfversterkend effect. ‘Veel studenten melden zich aan als studentcoach omdat ze er zelf een positieve ervaring mee hebben gehad en dit graag willen voortzetten.’