Als studenten zich verbonden voelen met hun opleiding en medestudenten, vergroot dit het studiesucces. Hoe creëer je meer verbinding op school? Mbo-school Firda ontwikkelde, met behulp van de NP Onderwijsmiddelen, een ‘ontmoetingsschool’ waar een sociale en inspirerende leeromgeving centraal staat.

Van ontmoeting tot studiesucces

Tijdens de coronacrisis, toen onderwijsinstellingen gesloten waren, was de verbinding opzoeken niet altijd makkelijk. Firda zette vanaf die periode daarom extra in op hun ‘Ontmoetingsschool’. Een project van sociale, inspirerende activiteiten en een betere gebouwinrichting, om de binding en het welzijn van studenten te verbeteren. Beleidsadviseur Stephanie Reijntjens: ‘Op het moment dat studenten met meer plezier naar school toe gaan en we aandacht hebben voor hun welzijn, zie je dat hun motivatie verhoogt. En dat heeft positieve effecten op hun studie.’ 

De juiste omgeving voor ontmoeting

Met behulp van de NP Onderwijsmiddelen ontwikkelde Firda een pakket van creatieve en sportieve activiteiten, waar studenten van de verschillende opleidingen elkaar kunnen ontmoeten. Ook creëerde Firda zit- en ontmoetingsplekken in de school, die uitnodigen tot gesprek. 

Reijntjens: ‘Ontmoeting nodigt uit tot verbinding. Ik denk dat ieder mens dat nodig heeft. Via de activiteiten verbreden studenten hun vorming en leren ze over zichzelf: wie ben ik, en wie wil ik zijn? Door de nieuwe ervaringen, en doordat zij zich laten voeden door andere perspectieven, groeien ze als mens.’
 

0:00
0:00
/
0:00

Een plek voor iedereen

Firda is een interlevensbeschouwelijke school, een plek waar mensen uit verschillende culturen en met verschillende levensstijlen en levensbeschouwingen naast én met elkaar kunnen leren en leven. Vanuit die denkwijze ontstond het idee voor de ‘Ontmoetingsschool’.

Reijntjens licht toe: ‘Ik hoop dat studenten, als ze geslaagd zijn, terugkijken op een tijd bij Firda waarin ze nieuwe ervaringen en perspectieven hebben opgedaan. En dat ze kunnen omgaan met andere perspectieven dan die van zijzelf. Een rijke schooltijd die hen stimuleerde om verder te kijken dan hun eigen referentiekader.’