Ga direct naar inhoud
Logo Rijksoverheid - Naar de homepage van Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
  1. Nationaal Programma Onderwijs
  2. Over het Nationaal Programma Onderwijs
  3. Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over de menukaart met interventies

Misschien staat de interventie niet letterlijk op de menukaart, maar is ze te zien als een uitwerking of variant van een interventie die er wel op staat. Zo’n interventie mag u dan ook inzetten met geld van het NP Onderwijs.

‘Herfstscholen’ staan bijvoorbeeld niet letterlijk op de menukaart, maar zijn vergelijkbaar met lente-, zomer- of vakantiescholen, die wel op de menukaart staan.

Scholen kunnen gebruikmaken van alle interventies uit de databank van Effectieve Jeugdinterventies van het NJi. Een onafhankelijke erkenningscommissie heeft deze interventies erkend.

De praktijkkaarten zijn hulpmiddelen die scholen kunnen gebruiken om een interventie concreet in de praktijk te brengen. Scholen zijn niet verplicht om gebruik te maken van de bij de menukaart gevoegde praktijkkaarten. Ze mogen dus van deze praktijkkaarten afwijken en ook andere hulpmiddelen, bijvoorbeeld van adviesbureaus, gebruiken.

Het aantal maanden leerwinst dat wordt genoemd, geldt in verhouding tot de leergroei die in één schooljaar van leerlingen te verwachten is.

De schoolprogramma’s worden op- en vastgesteld op het niveau van de school. Dus als meer scholen binnen één bestuur een interventie inzetten, moeten zij elk afzonderlijk deze interventie in hun schoolprogramma opnemen.

Niet alle scholen zijn verplicht om een zomerschool aan te bieden. Maar voor iedere leerling die de behoefte heeft, moet er wel aanbod zijn. Daarvoor kunnen scholen binnen een bestuur of met de gemeente samenwerken. Dit betekent overigens niet dat gemeenten een aanbodverplichting hebben. Dit is iets dat zij samen met scholen kunnen invullen.

De menukaart is een dynamisch document, want we willen de menukaart steeds beter laten aansluiten op de Nederlandse scholen en hun context. De menukaart bevat de belangrijkste goed onderzochte effectieve interventies waarmee het leren van leerlingen kan worden versterkt of verbeterd. Er ontbreken mogelijk nog interventies, die we kunnen toevoegen. Maar we zullen de menukaart niet heel frequent wijzigen of aanvullen.

We ontwikkelen de menukaart de komende tijd verder voor het versterken van de basisvaardigheden.

De website van het NP Onderwijs en de kenniscommunity zullen ervaringen van scholen met de verschillende interventies en goede voorbeelden delen.

Op Onderwijskennis.nl zijn de volledige toolkits Leren en Lesgeven en Jonge Kind te vinden. Daar zitten ook interventies tussen die bewezen niet effectief zijn. Een voorbeeld hiervan is zittenblijven.

Op de menukaart zijn fonemisch bewustzijn en schrijfonderwijs toegevoegd.

  • Fonemisch bewustzijn maakte al onderdeel uit van de toolkit Leren en Lesgeven en is een effectief onderdeel van goed leesonderwijs. De beschikbare kennis is samengebracht op een toolkitpagina en een themapagina op Onderwijskennis.nl.
  • Schrijfonderwijs is aan de menukaart toegevoegd op verzoek vanuit de praktijk. Over effectief schrijfonderwijs is voldoende kennis beschikbaar om dit een plek op de menukaart te geven. De beschikbare kennis is samengebracht op een themapagina op Onderwijskennis.nl.

De menukaart maakt gebruik van de nieuwe editie van de toolkit Leren en Lesgeven van de Engelse Education Endowment Foundation. Een verbeterende analysemethode van de onderliggende studies heeft geleid tot iets gewijzigde inschatting van de leerwinst en de sterkte van het bewijs van de interventies. Dit heeft niet geleid tot grote verschuivingen of tot het toevoegen dan wel weglaten van bepaalde interventies op de menukaart.

De menukaart zelf is en blijft te vinden op https://www.nponderwijs.nl/po-en-vo/aan-de-slag/menukaart.
De kennis achter de menukaart over wat werkt en hoe de interventies in de praktijk toe te passen zijn, is te vinden in de toolkits en themapagina’s op Onderwijskennis.nl.

Meer over dit onderwerp

  • Menukaart
  • Ga naar geen url gevonden

Service

  • Kenniscommunity
  • Contact
  • Documenten
  • Agenda
  • Sitemap
  • Archief

Over deze site

  • Copyright
  • Privacy
  • Cookies
  • Toegankelijkheid
  • Kwetsbaarheid melden