Wanneer jongeren goed in hun vel zitten, presteren ze vaak beter op school. Scholen merken dit ook en richten zich daarom steeds vaker op het welbevinden van hun leerlingen. Het Tabor College d'Ampte in Hoorn is een van de scholen die daarom aan het welbevinden van leerlingen werken met behulp van de handreikingen van MIND Us.
Dit onafhankelijke platform, waarvan het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap partner is, zet zich in voor een gezonde ontwikkeling van jongeren, onder meer op school. Door de extra middelen die scholen ontvingen uit het Nationaal Programma Onderwijs, kunnen soortgelijke interventies op scholen worden ingezet.
TOP-lokaal
Leerling Alina (15) vertelt in een video van MIND Us dat de school dat onder meer doet door de leerlingen een TOP-lokaal te bieden, waar ze zich even kunnen terugtrekken als ze daar behoefte aan hebben. ‘Als je je bijvoorbeeld even niet lekker voelt tijdens de les, of als je je even niet kunt concentreren.’ In het lokaal is altijd een docent aanwezig, die hulp en ondersteuning kan bieden als dat nodig is.
Handig gedrag
De school hecht sterk aan de kernwaarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid, vertelt adjunct-directeur Krystle Kors. Deze kernwaarden komen overal terug in het taalgebruik, het lesrooster en de schoolstructuur. Deze waarden vormen de basis van wat zij ‘Handig Gedrag’ noemen, een aanpak die is gebaseerd op het model Positive Behaviour Support. Ook Alina kent en waardeert ze: ‘Het houdt in dat je met respect met elkaar omgaat, dat je van elkaars spullen afblijft en dat je begrip hebt voor iedereen. Ik vind het belangrijk om bij jezelf te blijven, en er iets van te zeggen dat als je ziet dat anderen zich er niet aan houden.
KIC-lessen en coachgesprekken
De leerlingen hebben om de week een persoonlijk gesprek met hun coach. Voor Alina betekent dit niet altijd dat ze haar welbevinden hoeft te bespreken. "Als er niets bijzonders is, praten we gewoon gezellig over de leuke dingen waarmee ik bezig ben," legt ze uit. Daarnaast is er elke week een zogenoemde KIC-les (Kiezen, Inspireren, Creëren) voor de hele groep. In deze lessen leren leerlingen samen te werken en worden thema’s zoals pesten, onzekerheid en eenzaamheid bespreekbaar gemaakt. "Het mooie is dat de docent de inhoud van de les steeds meteen aanpast aan wat er op dat moment speelt," zegt Krystle, een docent van de school. Dit zorgt ervoor dat de lessen altijd aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen.
Met behulp van de KIC-app krijgt de school inzicht in de sociale verhoudingen en het welbevinden van de leerlingen. Zo kunnen ze subtiel ingrijpen, bijvoorbeeld door de klassenindeling aan te passen om een leerling die zich buitengesloten voelt te ondersteunen. Ook ondernemen ze direct actie als een leerling aangeeft zich minder gelukkig te voelen op school. Hoewel niet alles altijd perfect verloopt, zet de school zich volledig in om ervoor te zorgen dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt.

MIND Us
Wil je meer weten over MIND Us? Ga dan naar mindus.nl. Hier kun je meer lezen over dit platform, dat krachten bundelt, (vernieuwende) initiatieven stimuleert en zorgt dat mentale problemen van jongeren de juiste aandacht krijgen.