De overheid vraagt scholen om een ‘schoolscan’ uit te voeren. Dat is een analyse van de impact van corona op de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op cognitief gebied, waaronder praktijkvorming, als op sociaal-emotioneel gebied en welbevinden. De schoolscan is de basis voor de keuze die scholen gaan maken uit een ‘menukaart’ met maatregelen die bewezen effectief en kansrijk zijn.
Voor de schoolscan is geen format. Er is wel een stappenplan dat scholen kan helpen bij het maken van de analyse. Voor goede keuzes is een probleemanalyse onmisbaar. De overheid gaat er daarom van uit dat elke school een probleemanalyse maakt.
Scholen worden geacht om een schoolscan te maken, maar bepalen zelf hoe zij dat doen.
Het stappenplan is bedoeld als handreiking voor scholen die daar behoefte aan hebben. Het beschrijft welke stappen een school kan doorlopen om de vertragingen en behoeften bij de leerlingen goed in beeld te brengen.
Om een landelijke inschatting te hebben van de uitvoering van het NP Onderwijs, benaderen we scholen aan het begin van het nieuwe schooljaar via vragenlijstonderzoek. Scholen laten onder meer weten:
- of ze een schoolscan hebben gemaakt;
- wat er op hoofdlijnen uit de scan is gekomen;
- of ze het schoolprogramma hebben aangepast en of dat plan instemming heeft van de medezeggenschapsraad.
Scholen hoeven dus niet het hele schoolprogramma naar OCW op te sturen.
Scholen hoeven de schoolscan en het schoolprogramma niet naar het ministerie van OCW, DUO of de Inspectie te sturen. Wel vraagt het ministerie van OCW van scholen om aan het begin van het nieuwe schooljaar een aantal vragen over de scan en het schoolprogramma te beantwoorden. Ook informeren scholen de gemeente over de schoolscan en het schoolprogramma. Aan het eind van het jaar leggen schoolbesturen verantwoording af in het jaarverslag.
Met het NP Onderwijs komt een ongekend extra bedrag beschikbaar voor het onderwijs. Scholen hebben veel vrijheid bij de besteding van die middelen, omdat de overheid erop vertrouwt dat scholen zelf het beste in staat zijn om keuzes te maken die bij hun situatie passen.