Wie ben ik, wat kan ik, wat wil ik? Izone helpt studenten op weg

Elke student heeft recht op een goede start, maar door corona verloopt dat niet altijd even soepel. Hoe ontdek je immers wie je bent en wat bij je past als je vertraging hebt opgelopen, geen open dagen kon bezoeken en minder tijd met leeftijdgenoten kon doorbrengen?

Pingpong op school

Met het Nationaal Programma Onderwijs kunnen onderwijsinstellingen investeren in hun studenten. Dat deed het ROC van Amsterdam/Flevoland bijvoorbeeld met Izone: dit oriëntatieprogramma op maat helpt (mbo-)studenten kiezen voor een opleiding die echt bij ze past.

Starten met 1-0 achter

Uit de meest recente voortgangsrapportage van het NP Onderwijs bleek onder meer dat studenten met gemiddeld lagere examencijfers en verminderde vaardigheden starten in het vervolgonderwijs. Een grotere kans op uitval ligt daardoor op de loer. Onderwijsprofessionals zien daarnaast een geremde sociaal-emotionele ontwikkeling bij hun studenten.

Presentatie op school

Op ontdekkingstocht bij Izone

Dat merkte ook Izone-docent Jeroen van Dam: “Ik schrik ervan hoe onzeker de leerlingen zijn die hier binnenkomen, en hoe angstig om bijvoorbeeld een school te bellen. Als ik dan zie dat jongeren hier eindelijk ontdekken waar ze blij van worden en zo de juiste studiekeuze kunnen maken: dat is waar ík blij van word.”

Oriëntatieprogramma Izone geeft studenten de tijd en ruimte om te ontdekken wie ze zijn, waar ze goed in zijn en wat bij ze past. Met als doel dat ze een gerichtere keuze maken voor een vervolgopleiding, en hopelijk minder snel uitvallen tijdens hun studieloopbaan.

“Ik ben er hier achter gekomen wat creatief zijn echt inhoudt. Dat helpt mij om minder onzeker te zijn over dingen.” – Izone-student Merijn

*Muziek*

Beeldtekst: National Programma Onderwijs.

Logo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verschijnt in beeld.

Beeldtekst:
Met het National Programma Onderwijs investeren onderwijsinstellingen tijdens en na corona in hun studenten.

Nina Maria – Opleidingsmanager Izone ROCvA/F:
Izone is een oriëntatieprogramma voor studenten die nog niet weten welke opleiding ze willen gaan volgen. Door corona merkten we dat er heel veel studenten waren die geen keuze konden maken. Dat waren echt studenten die niet aankwamen op school, omdat ze dat ook allemaal niet meer gewend waren. En toen moesten we eigenlijk in een stroomversnelling dit opzetten. En het is eigenlijk heel fijn geweest dat we dat met de NPO-middelen konden doen.

Jeroen van Dam – Docent Coach Izone:
Als je kijkt wie er binnenkomt, is zeker ook corona een hofleverancier geweest voor ons. Want daar zijn heel veel leerlingen, dat merk ik nog steeds, die hebben thuis gezeten, die hadden geen onderwijs of minimaal onderwijs. Die waren ook heel blij dat ze naar ons toe konden om aan de hand meegenomen te worden om te ontdekken: wat is er allemaal mogelijk?

*Muziek*

Jeroen van Dam – Docent Coach Izone:
We hebben drie blokken. Het eerste blok is: wie ben ik? Dat gaat over identiteit. Het tweede blok is: wat kan ik? Dat zijn de vaardigheden en de skills die je hebt. En het derde blok is: wat wil ik, wat ga je daarmee doen? En dan hebben we lessen als: burgerschap, loopbaanoriëntatie-begeleiding, Nederlands, Engels, rekenen. En we hebben nog losse lessen zoals: groepsdynamica, talentenjacht en heel veel externe dingen, die allemaal weer in teken staan van dat blok en het bijbehorende thema.

Merijn Bevers – Student Izone:
Ik ben er hier achtergekomen wat creatief nou echt inhoudt en dat ik op veel meer vlakken creatief ben dan alleen in dingen doen, zoals muziek of dingen tekenen of wat dan ook. Dat helpt mij om minder onzeker te zijn over dingen.

Sarah Kasius – Student Izone:
Ja, je krijgt hier heel veel ruimte om stages te lopen. Als je denkt dat je op dinsdag of woensdag stage wil lopen maar je hebt dan eigenlijk les, dan krijg je gewoon vrij daarvoor. Want ze vinden: als een stage jou meer helpt, dan moet je dat gewoon gaan doen.

Susan Wijte – Docent Coach Izone:
Ik denk dat het belangrijkste succes van de Izone te maken heeft met de warmte die we voor onze studenten hebben. Ze mogen hier zichzelf zijn, en dat zeggen ze ook. Als ze hier zijn, dan zijn ze zichzelf. Studenten kunnen bij ons natuurlijk uitstromen bij een vervolgopleiding. Dus als ze tevreden zijn, ze hebben hun opleiding gevonden, wij hebben ze geholpen om daar helemaal goed aan te komen door ze voor te bereiden op de intake en een warme overdracht. Dan zijn we natuurlijk hartstikke blij. Maar het kan ook zijn dat een student erachter komt van: school, ik weet het niet, het is misschien niet iets voor mij. Ik heb dit geprobeerd, maar ik wil gewoon lekker werken. En als we dan een goed plan hebben van: je gaat daar werken voor minimaal zoveel uur en ik heb een plan en dit ga ik doen, dan is het ook helemaal goed. Het voelt hier soms ook echt als een buurthuis maar dan wel waar er gewerkt wordt, omdat alle studenten hier toch een gezamenlijk doel hebben: het vinden van een vervolgopleiding.

Jeroen van Dam – Docent Coach Izone:
Als je kijkt naar de leerlingen die binnenkomen en je ziet dan hoe onzeker ze zijn, hoe angstig ze zijn voor een sollicitatiegesprek, een belletje plegen naar een andere school, schrik ik daarvan. En als ik dan zie dat die jongeren hier eindelijk ontdekken waar ze heel blij van worden en daarmee de juiste studiekeuze voor nu kunnen maken, dat is waar ik heel blij van word.


Susan Wijte – Docent Coach Izone:
We hadden geen middelen en we kregen een klas en we moesten het maar gewoon doen. En nu hebben we een uitgebreid programma met vakken, super veel leuke dingen voor de studenten ook echt. We zijn iets aan het doen voor een volgende generatie en we werken daar allemaal heel hard aan. Dat voel je en dat zie je en daar ben ik heel trots op.

Beeldtekst: National Programma Onderwijs.

Logo Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verschijnt in beeld.

Beeldtekst: Bekijk meer voorbeelden op www.nponderwijs.nl.

*Muziek eindigt*

  • Footerlogo Nationaal Programma Onderwijs