De school heeft een schoolprogramma vastgesteld op basis van een analyse van problemen en behoeften bij leerlingen en op de school (schoolscan). In dit schoolprogramma staat welke prioriteiten de school stelt, welke maatregelen uit de menukaart ze heeft gekozen en welke maatregelen ze inzet voor welke (groepen) leerlingen. De medezeggenschapsraad moet voor het begin van het schooljaar 2021-2022 hebben ingestemd met dit plan.
U kunt ervan uitgaan dat de school met u bespreekt wat de situatie van uw kind is en welke vervolgaanpak de school voorstelt.
De school betrekt u als ouder op verschillende momenten bij het vormen van de plannen. De school stelt een schoolprogramma vast, op basis van de analyse die de school heeft heeft gemaakt met de schoolscan en een keuze van passende interventies uit de menukaart, die aansluiten bij de visie van de school en bij wat de school al doet.
De school moet u actief betrekken bij de analyse, de uitkomsten en bevindingen over individuele leerlijnen en bij de vraag wat een passend vervolgtraject is. De school kan het schoolprogramma alleen gaan uitvoeren als de medezeggenschapsraad ermee instemt.
Dit kunt u aan de orde stellen in een gesprek met de school. Op de website van Ouders en Onderwijs staan 6 tips om zo’n gesprek goed voor te bereiden.
Uw vragen over de aanpak van de school van uw leerling kunt u het beste aan de school stellen.
Scholen bepalen zelf of leerlingen overgaan of niet en of leerlingen op- of afstromen. Door de uitzonderlijke situatie door corona hebben veel leerlingen langere tijd geen normaal onderwijs gehad en zijn achterstanden ontstaan. Daarom heeft OCW scholen opgeroepen om kansrijk te adviseren en ook bij de overgang tussen leerjaren rekening te houden met deze uitzonderlijke omstandigheden.
Scholen houden bij hoe leerlingen zich ontwikkelen en of bijstelling van de aanpak nodig is. In het voorjaar van 2022 maken zij opnieuw een analyse van de problemen en behoeften bij leerlingen (schoolscan), zodat ze de aanpak voor het schooljaar 2022-2023 kunnen aanpassen.
Scholen bepalen zelf hoe ze de ontwikkeling van de leerlingen bijhouden. Het is goed om daar in een gesprek op school naar te vragen.
Leerlingen krijgen niet automatisch gratis bijles. De school stelt een schoolprogramma vast, op basis van de analyse die de school heeft gemaakt met de schoolscan en een keuze van passende interventies uit de menukaart, die aansluiten bij de visie van de school en bij wat de school al doet.
De keuze voor de interventies hangt dus af van de uitkomsten van de schoolscan en hoe leerlingen ervoor staan. Scholen kunnen daarbij uit verschillende interventies kiezen. De school moet u actief betrekken bij de analyse, de uitkomsten en bevindingen over individuele leerlijnen en bij de vraag wat een passend vervolgtraject is.
Het is de bedoeling om aan leerlingen die extra onderwijs en begeleiding nodig hebben ook een aanbod te doen in de zomervakantie. Het volgen van lessen is facultatief voor leerlingen.
Scholen worden wel geacht om deelname te stimuleren. Scholen kunnen hierbij samenwerken en gezamenlijk een aanbod doen. De gemeente kan hierbij ondersteunen.
Hebt u een kind op de middelbare school in leerjaar 1 of 2? Lees dan ook de veelgestelde vragen over de capaciteitentest die scholen kunnen afnemen.