For an English version, please see below.
De verlenging van de looptijd van het NP Onderwijs, aangekondigd in de brief van 25 februari, is ook van toepassing op scholen in Caribisch Nederland. Het geld uit het programma kan nu ook worden ingezet in de schooljaren 2023-2024 en 2024-2025.
Scholen in Caribisch Nederland actualiseren, net als de scholen in Europees Nederland, elk jaar de schoolscan. Een stappenplan beschrijft welke stappen een school of schoolbestuur hierbij kan doorlopen. Zo brengen ze in beeld waar de leerlingen en school nu staan als het gaat om coronavertragingen en het inlopen daarvan.
Op basis van deze analyse kiezen scholen interventies uit de menukaart, aan de hand waarvan zij een schoolprogramma maken, dat zij vervolgens uitvoeren. Aan het eind van elk jaar leggen schoolbesturen verantwoording af in het jaarverslag.
De probleem- en behoefteanalyse is precies hetzelfde als wat Europees Nederlandse teksten de ‘schoolscan’ noemen.
Met beide termen bedoelen we een analyse van de impact van corona op de ontwikkeling van de leerlingen, zowel op cognitief gebied, waaronder praktijkvorming, als op sociaal-emotioneel gebied en welbevinden. Op basis van deze analyse kiezen scholen uit de ‘menukaart’ interventies die bewezen effectief en kansrijk zijn.
Voor goede keuzes is een probleem- en behoefteanalyse onmisbaar. We gaan er daarom van uit dat elke school deze analyse maakt. De vorm ervan is niet voorgeschreven. Wel is er een stappenplan gericht op de Caribische context, dat scholen in Caribisch Nederland kan helpen bij het maken van de analyse.
In Caribisch Nederland is de afstemming met de medezeggenschapsraad minder strikt geregeld dan in Europees Nederland, omdat er nog niet overal een medezeggenschapsraad is. Waar die er al wel is, is het belangrijk om afstemming te zoeken.
Sterk Medezeggenschap heeft een handreiking en een dialoogkaart voor de medezeggenschap waarmee MR en GMR in Europees Nederland praktisch invulling kunnen geven aan het instemmingsrecht. Deze instrumenten kunnen ook helpen bij de consultatie van de medezeggenschapsraad op scholen in Caribisch Nederland.
Openbare lichamen in Caribisch Nederland hebben – anders dan gemeenten in Europees Nederland – (nog) geen centrale rol bij het onderwijsachterstandenbeleid en de jeugdhulp, en dus ook geen formele taak (met bijbehorende middelen) binnen het Nationaal Programma Onderwijs.
Daarom krijgen scholen in Caribisch Nederland een relatief hoger bedrag per leerling voor de uitvoering van het programma dan scholen in Europees Nederland.
Wel raden we scholen en de openbare lichamen van harte aan om samenwerking te zoeken, waar dat kan bijdragen aan een kansrijke uitvoering van het programma.
Het middelbaar beroepsonderwijs in Caribisch Nederland loopt volledig mee in de al gepresenteerde vo-regeling.
De scholen krijgen middelen uit het NP Onderwijs via de bekostiging. Het bedrag dat zij krijgen, berekenen we aan de hand van het aantal leerlingen. Het bedrag per leerling maken en het bedrag per school staan op de pagina voor Caribisch Nederland. Scholen ontvangen de middelen voor het schooljaar 2022-2023 uiterlijk in november 2022.
Bij de verantwoording over de inzet de middelen gelden de algemeen geldende regels voor de jaarverslaglegging. Omdat schoolbesturen in Caribisch Nederland geen gebruik maken van XBRL, komt er een formulier voor een vergelijkbare uitvraag.
Ja, de verlenging van de bestedingstermijn tot en met juli 2025 geldt ook voor Caribisch Nederland.
De helpdesk van het Nationaal Programma Onderwijs is bereikbaar per e-mail via info@nationaalprogrammaonderwijs.nl.
Frequently asked questions about the National Education Program in the Caribbean Netherlands
The extension of the National Education Program, announced in the letter dated 25 February, also applies to schools in the Caribbean Netherlands. Money from the program can now also be used in the 2023-2024 and 2024-2025 school years.
Schools in the Caribbean Netherlands update their school scan every year, just as schools in the European Netherlands do. The steps that a school or school governing board can take are described in a roadmap. The school’s roadmap provides an up-to-date picture of pupils who have fallen behind at the school due to coronavirus, and what is being done to help them catch up.
Based on this analysis, schools choose interventions from the menu, based on which they design a school program that they then proceed to implement. At the end of each year, the school governing boards account for this process in the annual report.
The problem and needs analysis is exactly the same as what European Dutch texts refer to as the ‘school scan’.
Both terms are used to refer to an analysis of the impact of coronavirus on pupil development, both cognitive – including practical training, and in terms of their socio-emotional development and well-being. Based on this analysis, schools select interventions from the ‘menu’ which have been shown to be effective and worthwhile.
A problem and needs analysis is indispensable when it comes to making the right choices. We therefore assume that every school will carry out this analysis. There is no prescribed form for it. There is, however, a roadmap aimed at the Caribbean context that may help schools in the Caribbean Netherlands to carry out this analysis.
In the Caribbean Netherlands, coordination with the participation council is less strictly regulated than in the European Netherlands, because participation councils have not yet been set up everywhere. In places where a participation council already exists, it is important to consult and seek agreement.
Strong Employee Participation (Sterk Medezeggenschap) has a guide and a dialogue card for employee participation available, which MR (employee participation) and GMR (joint participation council) can use to structure the right to consultation in the European Netherlands. These tools can help to structure consultations with the participation council at schools in the Caribbean Netherlands, too.
Unlike municipalities in the European Netherlands, public entities in the Caribbean Netherlands do not (yet) play a central role in policy on educational disadvantage and youth welfare support, and therefore have no formal role (nor the associated resources) within the National Education Program.
For this reason, schools in the Caribbean Netherlands receive a higher relative amount per pupil to implement the program than schools in the European Netherlands.
We do, however, strongly advise schools and public entities to cooperate in situations where this could contribute to better implementation of the program.
MBO in the Caribbean Netherlands is fully integrated into the secondary education regime already presented.
The schools receive resources from the National Education Program through the regular funding channels. We calculate the amount they will receive based on the number of pupils that they serve. The amount per pupil and the amount per school can be found on the page for the Caribbean Netherlands. Schools will receive funding for the 2022-23 school year by November 2022 at the latest.
Accountability regarding the use of that funding is ensured through the general rules for annual reporting. Because school governing boards in the Caribbean Netherlands do not use XBRL, a form will be provided for similar requests.
Yes, the extension until July 2025 of the spending period also applies to the Caribbean Netherlands.
The National Education Program helpdesk can be contacted by e-mail at info@nationaalprogrammaonderwijs.nl.