Bestedingsdoelen van gemeenten in het NP Onderwijs
Het budget dat u als gemeente krijgt, moet u inzetten om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen hebben opgelopen als gevolg van de coronapandemie.
De exacte bestedingsdoelen staan in de regeling voor de specifieke uitkering Nationaal Programma Onderwijs. Als gemeente beslist u zelf ove de inzet van de middelen binnen deze kaders. De bedoeling is dat uw maatregelen zo veel mogelijk aansluiten op de behoeften van kinderen in uw gemeente en bij de interventies die scholen al uitvoeren. Het gaat om achterstanden op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak.
Welke rol kunt u als gemeente spelen?
Het is belangrijk dat u met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, kinderdagopvang, buitenschoolse opvang en (jeugdgezondheids)zorg bespreekt hoe u hen kunt helpen, met aanvullende programma’s, begeleiding of kennisdeling. U kunt ook met bijvoorbeeld bibliotheken en andere lokale partijen bekijken wat zij kunnen doen. Wij hebben scholen gevraagd vroegtijdig contact met u als gemeente te zoeken, omdat u een belangrijke partner bent bij het opstellen en uitvoeren van de schoolplannen.
U kunt uw aanpak bespreken in de Lokale Educatieve Agenda en in gesprekken met samenwerkingsverbanden over de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.
Stappenplan voor samenhangende aanpak
Samen met alle betrokkenen kunt u als gemeente een samenhangende aanpak ontwikkelen om de jeugd na de coronatijd nieuw perspectief te bieden. Het Nederlands Jeugdinstituut heeft hiervoor een stappenplan, dat helpt de krachten te bundelen, beter te doen wat kinderen en jongeren nodig hebben, de gezamenlijke opgave te vertalen naar een concreet plan, en duurzame resultaten voor de jeugd te bereiken.
(Bovenschoolse) maatregelen die nodig zijn om coronavertragingen bij kinderen in te halen, en waarvan u en scholen in gezamenlijk overleg constateren dat u als gemeente hier een toegevoegde waarde heeft.
Voorbeelden zijn de organisatie van een zomerschool, bijles, huiswerkbegeleiding, voorleeshulp thuis, activiteiten op het terrein van sport/cultuur/techniek, ouderbetrokkenheid, (bovenschoolse) samenwerking met universiteiten, hbo- en mbo-instellingen voor professionalisering van schoolleiders en docenten.
U kunt zulke activiteiten vormgeven in samenwerking met andere partijen zoals kinderopvang, bibliotheken, sport- en cultuurorganisaties.
Maatregelen gericht op het inhalen van coronavertragingen opgelopen in de voorschoolse periode. Het gaat hier om activiteiten bedoeld voor kinderen die in aanmerking komen voor voorschoolse educatie (VE) en al geïndiceerd zijn, én voor kinderen die volgens u onder de VE-doelgroep vallen maar nog niet geïndiceerd zijn.
Voorbeelden zijn het inhalen van uren voorschoolse educatie, extra begeleiding in de groep, en extra inspanningen gericht op de toeleiding van kinderen.
Maatregelen gericht op zorg en welzijn in de school of in de verlengde leertijd om coronavertragingen op sociaal en emotioneel vlak in te halen. Het gaat hier om aanvullende interventies of extra beschikbaarheid van zorg op school die u en de schoolbesturen in gezamenlijk overleg en op basis van analyse van de vertragingen nodig achten, naast de reguliere verantwoordelijkheden en inzet van uw gemeente voor de jeugd (vanuit de Jeugdwet).
Voorbeelden zijn extra jeugdhulp in de school of schoolmaatschappelijk werk, de M@ZL aanpak bij ziekteverzuim, zorg en welzijn in de zomerschool.
Maatregelen gericht op het bevorderen van lokale (en regionale) samenwerking tussen schoolbesturen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, en andere lokale partijen voor de aanpak van coronavertragingen en integrale ondersteuning van jongeren op sociaal, emotioneel, executief en cognitief vlak.
Een voorbeeld is bevordering van de inzet van pedagogisch medewerkers en jeugdartsen in het onderwijs.
Maatregelen om (dreigende) thuiszitters – zowel thuiszitters met (langdurig) relatief verzuim als thuiszitters met absoluut verzuim – te betrekken bij de aanpak van coronavertragingen.
U kunt deze kinderen en jongeren met school verbinden door bijvoorbeeld de samenwerking tussen onderwijs en zorg te bevorderen, of door deelname van deze groep aan activiteiten van de gemeente of de school te stimuleren.