Bekostiging schooljaar 2022-2023
In een speciale informatietool, te downloaden van deze website, kunt u zien wat uw school aan aanvullende middelen krijgt. Op de pagina voor het basisonderwijs of de pagina voor het speciaal basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs vindt u de betaaldata per onderdeel van de aanvullende bekostiging.
In een speciale informatietool, te downloaden van deze website, kunt u zien wat uw school aan aanvullende middelen krijgt. Op de pagina voor het voortgezet onderwijs vindt u de betaaldata per onderdeel van de aanvullende bekostiging.
In een speciale informatietool, te downloaden van deze website, kunt u zien hoeveel middelen uw school krijgt uit het NP Onderwijs. Deze tool geeft de bedragen weer voor de aanvullende bekostiging per school (voor alle leerlingen een bedrag per leerling) en voor de middelen voor scholen met veel leerlingen met risico op onderwijsachterstand. De middelen voor nieuwkomers en samenwerkingsverbanden zijn niet opgenomen in de informatietool.
De informatietool is gebaseerd op de leerlingaantallen van 1 oktober 2021. Voor het vo is dit op basis van voorlopige leerlingenaantallen. U ontvangt van DUO een Overzicht financiële beschikkingen (Ofb) van de definitieve aanvullende bekostiging. Dit kan afwijken van het totaalbedrag dat u in de tool aantreft.
Bekostiging schooljaar 2021-2022
Voor een overzicht van de bedragen en bekostiging per school uit het NP Onderwijs voor schooljaar 2021-2022, zie de informatietool 2021-2022.
Voor de arbeidsmarkttoelage schooljaar 2021-2022, zie de informatietool arbeidsmarkttoelage 2021-2022.
Subsidies
Naast de bekostiging voor de uitvoering van de schoolprogramma’s was er in het kader van het NP Onderwijs sprake van vier relevante subsidieregelingen. De subsidieregeling Inhaal- en ondersteuningsprogramma’s (IOP) en de subsidieregeling Extra hulp voor de klas zijn in 2021 herhaald, maar de inschrijfperiodes zijn inmiddels gesloten. Ook het 2e tijdvak voor de subsidie voor het inrichten van brede brugklassen is inmiddels gesloten. Voor de subsidie voor het uitvoeren van een capaciteitentoets bij leerlingen in de onderbouw van het vo opent in het najaar van 2022 een nieuw tijdvak.
Subsidieregelingen kennen specifieke doelen en een aparte aanvraag- en verantwoordingsprocedure, waarvoor scholen die van de regelingen gebruik willen maken een aanvraag moeten indienen. Deze regelingen zijn weliswaar inhoudelijk onderdeel van het NP Onderwijs, maar alleen scholen die een aanvraag doen, komen in aanmerking voor deze middelen (in tegenstelling tot de extra bekostiging in het kader van het NP Onderwijs, die verdeeld wordt onder alle scholen).
Middelen voor specifieke doelgroepen en doelen
Voor basisscholen en middelbare scholen wordt dit bepaald op grond van de CBS-indicator, waarbij scholen met een positieve achterstandsscore wordt aangemerkt als een school met “veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand”. In het primair onderwijs is deze CBS-indicator al staande praktijk. De afgelopen tijd heeft het CBS gewerkt aan een vergelijkbare indicator voor het voortgezet onderwijs, die wordt ingezet voor dit NP Onderwijs.
Voor het speciaal basisonderwijs en (voorgezet) speciaal onderwijs wordt dit bepaald op basis van het aantal cumi-leerlingen, waarbij scholen met minimaal 4 cumi-leerlingen aangemerkt worden als een school met “veel leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand”.
In de informatietool kunt u inzien welke middelen uw school ontvangt.
De CBS-indicatoren worden gebruikt om het risico op een onderwijsachterstand van een kind te schatten. De indicatoren maken gebruik van o.a. de volgende kenmerken: het opleidingsniveau van de ouders, herkomst van de ouders, verblijfduur van de moeder en of de ouders in de schuldsanering zitten. Met behulp van deze achtergrondkenmerken van kinderen en hun ouders wordt een onderwijsscore berekend. De onderwijsscores van individuele kinderen worden opgeteld tot een betrouwbare schatting van de verwachte onderwijsachterstanden op een school.
Ja. In het PO worden per 1 mei 2021 de voorwaarden voor bijzondere bekostiging voor asielzoekers en overige vreemdelingen uitgebreid. De bijzondere bekostiging wordt uitgebreid naar maximaal 4 jaar en de bedragen per leerling voor asielzoekers en overige vreemdelingen worden gelijkgetrokken. Op deze manier kunnen scholen extra ondersteuning bieden aan asielzoekers en overige vreemdelingen die door corona vertraging hebben opgelopen.
Vanwege de uitbraak van COVID-19 is er ook extra bekostiging voor nieuwkomers. Door de wisselende combinatie van afstandsonderwijs en fysiek onderwijs is het voor hen immers extra moeilijk om (de Nederlands taal) te leren.
In het voortgezet onderwijs is de bekostiging voor de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 bepaald met het aantal getelde nieuwkomers op 5 peildata (1 april 2020, 1 juli 2020, 1 oktober 2020, 1 januari 2021 en 1 april 2021) en een bedrag per leerling van € 2.619,47. Voor een nieuwkomer die op bijvoorbeeld 3 van de bovengenoemde peildata is geteld, krijgt de school 3 keer het bedrag van € 2.619,47. Het totaalbedrag wordt in juni 2022 in één keer uitgekeerd voor beide schooljaren. Hierbij gelden de definitie van het begrip nieuwkomer en de peildata van de Regeling aanvullende bekostiging eerste opvang nieuwkomers vo.
Ja. Het budget van samenwerkingsverbanden vo voor lichte en zware ondersteuning wordt tijdelijk opgehoogd. Deze ophoging is bedoeld voor het langere verblijf van leerlingen in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, bijvoorbeeld doordat er geen stage gevonden kon worden. Doordat leerlingen langer op het pro of vso verblijven, neemt de totale bekostiging voor ondersteuning vanuit het budget van samenwerkingsverbanden toe, terwijl het budget van samenwerkingsverbanden niet toeneemt. Hierdoor blijft er minder budget over voor bijvoorbeeld ondersteuning aan leerlingen op andere scholen in het vo. Met de tijdelijke ophoging van het budget van samenwerkingsverbanden wordt dit tegengegaan.
Scholen krijgen dit najaar extra middelen om medewerkers te compenseren voor de extra werklast van het organiseren van een 3e tijdvak op school en voor de 2e-herkansingsmogelijkheid voor examenkandidaten. Scholen in de regio Midden krijgen extra middelen om docenten en overig personeel te compenseren voor werkzaamheden die zij in de 1e week van de zomervakantie moeten verrichten. Lees meer op de pagina Eindexamens 2022 van deze website.
Voor de compensatie van extra werklast en voor werkzaamheden in de 1e week van de zomervakantie hebben de raden en de bonden afspraken gemaakt in een convenant.