Het Platform Perspectief Jongeren (PPJ) was een onafhankelijke commissie die het Nationaal Programma Onderwijs begeleidde en de keuzes en bestedingen van het programma volgde.
Het PPJ onderzocht hoe het programma jongeren bereikte, hoe het past binnen breder beleid voor jongeren en hoe de effecten op lange termijn gewaarborgd konden worden. De commissie bestond uit experts, waaronder jongeren, wetenschappers en schoolbestuurders, die advies gaven over de impact van het NP Onderwijs. Het doel was om bij te dragen aan het verbeteren van de positie van jongeren in het onderwijs en het inhalen van leerachterstanden door de coronamaatregelen. Lees het mission statement van de commissie.
Samenstelling
De commissie bestond uit
- tijdgeestonderzoeker, schrijver en spreker Farid Tabarki (voorzitter);
- docent en programmamaker Karim Amghar;
- student en oud-voorzitter LAKS Sven Annen;
- schoolbestuurder en oud-strategisch inspecteur Fije Hooglandt;
- oprichter Stichting Studiezalen Abdelhamid Idrissi;
- directievoorzitter Nederlands Jeugdinstituut Ans van de Maat;
- lector Zorg voor Jeugd dr. Janneke Metselaar;
- lector Jongerenwerk en Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken dr. Stijn Sieckelinck.
Samen zorgden deze leden voor divers perspectief en brede deskundigheid wat betreft de positie van jongeren.
Eindadvies Platform Perspectief Jongeren 2024
Het Platform Perspectief Jongeren (PPJ) deelde het vijfde en laatste advies over de keuzes en bestedingen van het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs). In dit eindadvies reflecteerd het PPJ op de meerwaarde van het programma en werden de belangrijkste bevindingen samengevat.
Het PPJ heeft van 2022 tot 2024 vier deeladviezen uitgebracht.
Deze vind je onder aan deze pagina.