Het NP Onderwijs in het funderend onderwijs
Ongeveer € 5,8 miljard uit het NP Onderwijs ging in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 naar scholen in het primair en voortgezet onderwijs en naar gemeenten. Het is de bedoeling dat zij tot uiterlijk schooljaar 2024-2025 met dit geld leerlingen helpen om door corona ontstane leervertragingen of vertragingen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en welzijn in te lopen.
Hiervoor maakten schoolleiding en learen met alle betrokkenen een schoolscan om in kaart te brengen wat leerlingen en school nodig hadden om de coronavertragingen in te lopen. Door OCW werd een menukaart met evidence-informed interventiemogelijkheden gepresenteerd, waaruit scholen interventies konden kiezen die het beste bij de situatie van de school en leerlingen pasten.
De gekozen interventies werden vastgelegd in het schoolprogramma. Dit schoolprogramma moest ter instemming voorgelegd worden aan de MR. Met het schoolbestuur evalueren en verfijnen ze waar nodig de aanpak en verantwoorden ze die.
