Op deze pagina vindt u meer informatie over de opbouw en achtergrond van de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs.

Menukaart ingedeeld in doelgebieden

De interventies in de menukaart zijn ingedeeld in doelgebieden A, B, C, D en E: meer onderwijs, effectievere inzet van onderwijs, sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling, executieve functies en inzet van personeel, plus een doelgebied F: faciliteiten/randvoorwaarden.

  • Per doelgebied A tot en met E vindt u interventies die in internationaal onderzoek effectief zijn gebleken. In Nederland zijn ze kansrijk bij de aanpak van coronavertragingen in alle onderwijssoorten in het funderend onderwijs: (speciaal) basisonderwijs, voortgezet onderwijs inclusief beroepsgericht onderwijs, (voortgezet) speciaal onderwijs en praktijkonderwijs.
  • Bij doelgebied F vindt u activiteiten die randvoorwaarde kunnen zijn voor de interventies onder A tot en met E of deze interventies ondersteunen.

Deze indeling is ook van belang als uw schoolbestuur de inzet van middelen verantwoordt.

Doelgebieden met typen interventies

Binnen de verschillende doelgebieden vindt u verschillende typen interventies waaruit het NP Onderwijs u laat kiezen. Concretiseringen of verbijzonderingen van deze typen staan niet op de menukaart.

  • Wilt u leerwinst behalen, bij algemeen vormende vakken óf bij beroepsgerichte vakken en vormen van praktijkleren zoals stages? Kijk dan bij de interventies vooral naar het effect dat u ervan mag verwachten.
  • Er is een aparte algemene pagina over interventies voor welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.
  • Als u voorbeelden kent van een concretere invulling van een interventie op de menukaart die effectief is, kunt u die ook met geld uit het NP Onderwijs inzetten.
  • De kans is groot dat u in de menukaart een interventie herkent die u nu al uitvoert of van plan bent uit te voeren om coronavertragingen aan te pakken. Dat bevestigt dan dat u een kansrijke interventie hebt gekozen. U kunt geld uit het NP Onderwijs dus daaraan besteden.
  • De beschrijvingen van interventies kunnen activiteiten benoemen die vallen buiten de doelen van de bekostiging voor het NP Onderwijs. Voor de besteding van de middelen uit het NP Onderwijs blijven de voorwaarden uit de bekostingsregeling gelden.

Achtergrond van de menukaart

De basis voor de menukaart is de Teaching and Learning Toolkit van de Education Endowment Foundation (EEF), in het Nederlands vertaald als Toolkit Lesgeven en Leren.

De Toolkit Lesgeven en Leren is te vinden op Onderwijskennis.nl.

De menukaart van het NP Onderwijs bevat ook interventies die niet uit de toolkit komen. De toolkit bevat ook interventies die niet op de menukaart staan. Alleen interventies op de menukaart mag u inzetten met geld uit het NP Onderwijs.

Leerontwikkeling, welbevinden en sociaal-emotionele ontwikkeling

De Teaching and Learning Toolkit van de EEF is tot stand gekomen op basis van een meta-analyse van jarenlang internationaal effectonderzoek naar het inlopen van met name cognitieve achterstanden. Het gaat hierbij dus vooral om leerontwikkeling. Bij de interventies die uit deze toolkit afkomstig zijn, is een indicatie te zien van te verwachten effect, bewijs en kosten.

Voor de menukaart is deze toolkit niet alleen vertaald, maar ook aangevuld in samenwerking met NCJ, Trimbos-instituut, Pharos, Corona-expertgroep schoolpsychologen NIP en NJi. Deze partners hebben interventies beschreven die gericht zijn op het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. In een databank van effectieve jeugdinterventies is terug te vinden hoe sterk de wetenschappelijke onderbouwing hierbij is.

Doorontwikkeling van de menukaart

De EEF heeft later een nieuwe versie van de toolkit uitgebracht op basis van een verbeterde analysemethode. Daardoor zijn er soms kleine wijzigingen in de schatting van effect en sterkte van bewijs van interventies. De samenstelling van de menukaart is hierdoor niet gewijzigd.

De menukaart is uitgebreid met een aantal interventies gericht op taal. Op Onderwijskennis.nl vindt u niet alleen de hele toolkit, maar ook themapagina’s over interventies op de menukaart. Deze themapagina’s zijn samengesteld door onderzoekers en leraren en bevatten informatie uit Nederlands onderzoek over het interventies, praktijkhandvatten en praktijkvoorbeelden. Daar komt ook extra informatie over de toepassing van de interventies voor specifieke schooltypen en onderwijssoorten.

Geraadpleegde deskundigen

De menukaart is tot stand gekomen in nauw overleg met:

  • Klankbordgroepen van leraren en schoolleiders
  • Prof.dr. Hanke Korpershoek
  • Dr. Tijana Prokic Breuer
  • Dr. Wouter Schenke
  • Prof.dr. Kim Schildkamp
  • De leden van het O-OMT
  • AOb
  • Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS)
  • Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOinK)
  • Brancheorganisatie Kinderopvang
  • Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang
  • CNV Onderwijs
  • Federatie van Onderwijsvakorganisaties (FvOV)
  • LAKS
  • Lerarencollectief
  • Ministerie van SZW
  • Ouders en Onderwijs
  • PO-Raad
  • Sectorraad GO
  • Sectorraad Praktijkonderwijs
  • Stichting Platforms vmbo (SPV)
  • Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
  • Voor Werkende Ouders
  • VO-raad